potträning del 1

nu har vi satt igång med potträning här hemma. nellie har ju absolut inte velat vara utan blöja tidigare, men idag bestämde jag mig för att det var dags att bli av med den. så imorse när hon vaknade tog jag av den och så fick hon ingen ny. jag började med att visa henne alla fina trosor som hon har fått och förklarade att hon är en stor flicka nu som kan vara utan blöja och gå på toaletten eller pottan istället. det går ju inte att tvinga barn till att gå på pottan, men jag ställde fram pottan i badrummet och sa till henne att hon får säga till när det är dags att gå. det verkade som hon tyckte det var väldigt kul att springa fram och tillbaka till pottan och kissa lite. för hon såg väl att jag blev glad när hon lyckades och ville visa sig duktig igen :)

men några olyckor har skett idag. vi var iväg en sväng till fia och emil, då råkade hon både kissa på sig och göra nummer två. men det var bara att tvätta och byta om och fortsätta. vi åkte vidare till pappa och åsa också och där kissade hon på sig igen. men sen gick hon på pottan och kissade några gånger där också. de gäller att inte bli arg när olyckorna sker utan istället förklara vad man ska göra när man är kissnödig. man får ju ha några ombyten med sig när man åker iväg.

nu när jag skulle lägga henne så ville hon inte att jag skulle ta av trosorna istället, då ville hon inte sova med blöja. men jag tyckte att hon kunde ha det på natten ett tag till i alla fall.

 

novalie satt med som stöd :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0